Business case met het innovatieve infra bedrijf EBC Group

“We hebben tot nu toe 2-3 FTE bespaard”

Het innovatieve EBC Group werkt sinds 2019 met Cleverdesk om projecten in de ondergrondse infra beter te organiseren. We spreken Frank Pijper, Technisch Directeur van EBC Group over de softwareoplossing van Idee101. Zijn de werkzaamheden van EBC overzichtelijker geworden? Is er tijdwinst behaald? En wat is de visie van EBC Group.

In dit artikel:

  • Wie en wat is EBC Group?
  • Waar komt het succes vandaan?
  • Waarom is er voor Cleverdesk gekozen?
  • Is de verwachting uitgekomen?
  • Projectmanagement in Cleverdesk
  • Maatwerk voor specifieke opties
  • Cleverdesk wensen voor de toekomst

Wie is EBC Glasvezeltechniek?

EBC Group is gespecialiseerd in het efficiënt en veilig aanleggen en onderhouden van glasvezelnetwerken. De kracht van EBC ligt in het ontzorgen van de klant. Door gebruik te maken van unieke technieken bieden ze totaaloplossingen op het gebied van glasvezelnetwerken. Hierdoor zijn zij de afgelopen twintig jaar uitgegroeid tot een internationale speler in de branche. Zij werken ondertussen met zo’n 120 mensen (eigen en samenwerkingspartners) aan uitdagende projecten.

Waar komt het succes vandaan?

“De laatste jaren is de focus vooral komen te liggen op de Duitse markt.” zegt Frank, mede-eigenaar van EBC. “Door vooral in de buitengebieden van Duitsland te starten, waar we zo min mogelijk overlast veroorzaken zijn we snel gegroeid.” De markt in Duitsland loopt behoorlijk achter op de Nederlandse, daarom zijn hier voldoende kansen.

Ook heeft EBC een unieke kijk op samenwerken met onderaannemers, die zij partners noemen. Door goed voor deze partners te zorgen is er veel goodwill gecreëerd, waardoor EBC weer garant kan staan voor kwalitatief werk dat tijdig af is.

Waarom is er voor Cleverdesk gekozen?

EBC heeft in 2019 gekozen voor Cleverdesk omdat zij hun processen wilden optimaliseren. Hoe zat dat ook alweer? Dat lees je hier.

Is de verwachting uitgekomen?

“We hebben tot nu toe 2-3 FTE bespaard” zegt Frank. “Dit is mede door Cleverdesk tot stand gekomen. Er is veel administratie nodig voor het boren in de grond, vaak hebben mensen dezelfde data in handen. Een systeem als Cleverdesk zorgt voor een single point of truth. Dit willen we het komende jaar nog verder uitbreiden.”

Hoe werkt glasvezel aanleggen?

Hier zie je in het kort hoe het werk van EBC Group eruitziet.

Projectmanagement in Cleverdesk 

De calculatie uit Bakker & Spees wordt in CUF-formaat ingelezen (Calculatie Uitwisseling Format) in Cleverdesk. Zodra het project is gestart, worden alle uren, werkzaamheden, materieel, leveringen etc. bijgehouden in Cleverdesk. Ook de facturatie is gekoppeld aan het financiële pakket van EBC Group. Hierdoor kan er sneller worden gefactureerd en is er real-time financieel inzicht in de projecten.

Maatwerk voor specifieke opties

Tijdens de implementatie bleek dat er wat maatwerk nodig was. Cleverdesk is natuurlijk een standaardsysteem en de business van EBC Group vraagt om specifieke opties. Cleverdesk is nu bijna volledig afgestemd op hun bedrijfsproces. “80% is precies zoals we het wilden hebben. Dat duurde een paar maanden (2 jaar). We zijn begonnen met registreren van inkopen leveranciers opvoeden door het vermelden van inkoopordernummers op facturen, vervolgens tijdregistratie voor alle medewerkers en materieel, werkorders en projecten, boeken van inkoopfacturen en maken van verkoopfacturen. We gebruiken inmiddels ca. 80% van de opties en functionaliteiten die wij willen gebruiken.”

Cleverdesk-wensen voor de toekomst

“We gebruiken de planning nog niet zoals we zouden willen. We willen samen met het product & innovation team van Idee101 samen een diepgaandere projectplanning realiseren.
Een andere wens is big data. We zijn hiermee een eind op weg, om op basis van PowerBI informatie uit Cleverdesk (en allerlei andere software) te halen zodat we de juiste dashboards hebben om nog eerder in te kunnen grijpen op onze projecten, waar nodig.”

“Met Cleverdesk zijn we goed georganiseerd”

“Drie jaar geleden was er alleen Excel. Inkopen gebeurde op papier in een schrift. Toen zijn we begonnen met het aanmaken van projecten in Cleverdesk. Daarna gingen we verder met uren en materieel in Cleverdesk. Vervolgens inkoopfacturen. Steeds merkten we dat het investeren en het inrichten van de software ons op korte termijn tijd en geld kost, maar op lange termijn, zorgt voor een goed georganiseerd bedrijf.”

Frank Pijper
Technisch directeur

EBC Group is gevestigd in Eelde (NL), en Rhede (Dld)
Bekijk hun website hier: https://ebcgroup.nl/

Meer weten over Cleverdesk of over deze case?

Neem gerust contact met ons op.